Arbeit 4.0

Digitalisierung und Qualifizierung - Weiterbildungsbedarf erkennen, bewerten und handeln

Unser Handlungsleitfaden für betriebliche Mitbestimmung.

Die Digitalisierung und deren Weiterungen bestimmen derzeit die Diskussion über die Zukunft von Dienstleistungen, der industriellen Produktion und der Arbeit in den Betrieben und Verwaltungen. Auf Kongressen, in zahlreichen Veröffentlichungen und in Form von strategischen Initiativen widmen sich Unternehmen, die öffentliche Verwaltung, Verbände, Politik und Gewerkschaften den damit einhergehenden Herausforderungen.

Für viele Arbeitnehmerinnen und Arbeitnehmer ist die Digitalisierung bereits Realität: bei Banken und Versicherungen oder in der IT- und Telekommunikationsbranche erfolgt schon heute der überwiegende Teil der Wertschöpfung und der Arbeitsprozesse unter Nutzung von Informations- und Kommunikationstechnologien (IKT).

Für die Arbeitnehmerinnen und Arbeitnehmer ergeben sich durch die IKT-Durchdringung der Arbeitswelt vielfältige Folgen:

neuen Beschäftigungsmöglichkeiten und erweiterten Optionen für zeitlich und örtlich selbstbestimmtes Arbeiten stehen eine voranschreitende Automatisierung und mehr Möglichkeiten zur digitalen Leistungs- und Verhaltenskontrolle gegenüber.

Die Nutzung digitaler Technologien wirkt sich auf die Arbeitsinhalte und die Arbeitsprozesse aus und verändert damit die an die Beschäftigten gestellten qualifikatorischen Anforderungen. Angesichts dieses Wandels kommt der Qualifizierung der Arbeitnehmerinnen und Arbeitnehmern für neue oder veränderte berufliche Aufgaben eine große Bedeutung zu.

Die betrieblichen Mitbestimmungsakteure und -akteurinnen müssen hier eine aktive Rolle als Treiber und Treiberinnen einer vorausschauenden beruflichen Weiterbildung in den Unternehmen übernehmen, um die Kompetenzen der Arbeitnehmerinnen und Arbeitnehmer frühzeitig an die Erfordernisse einer digitalisierten Arbeitswelt anpassen zu können. Damit Betriebsrätinnen und Betriebsräte, Gleichstellungsbeauftragte, Jugend- und Lehrlingsvertretungen einer solch herausfordernden Aufgabe gerecht werden können, müssen sie selbst befähigt werden, die durch technologische Innovationen induzierten Veränderungen auf die Qualifikation der Beschäftigten in ihrem Zuständigkeitsbereich rechtzeitig zu erkennen, den daraus resultierenden Weiterbildungsbedarf im Betrieb zu thematisieren, vorhandene gesetzliche und kollektivvertragliche Beteiligungsrechte wahrzunehmen und an der Konzeption und Umsetzung entsprechender Maßnahmen der beruflichen Qualifizierung in ihren Unternehmen kompetent und partizipativ mitzuwirken.

Ein Exzerpt aus unserem Handlungsleitfaden

What is AgView?


AgView is a new software-based technology solution that will provide near real-time health and movement status to help the U.S. pork industry to rapidly conduct contact-tracing to contain or regionalize a foreign animal disease outbreak such as African swine fever. Likewise, it can help facilitate pig movement among its users during such outbreaks to help achieve business continuity. For the U.S. pork industry, AgView is a path to protection for America’s pig farms that will help cut through the fog of war in the event of a crisis.




How does AgView help with an outbreak of a foreign animal disease, like African swine fever?


In the event of a FAD outbreak like ASF, AgView can provide real-time data from producers to state veterinarians and others (if allowed) to help the industry with a faster, more effective response aimed at disease containment, regionalization and business continuity. In the event of an ASF outbreak, state veterinarians need to know and communicate a lot of important data that can be requested in a standardized format from the AgView app, including:

  • Where the pigs are located and the size and types of farms state vets are dealing with
  • Magnitude of animal movements and more importantly, positive traces
  • Lab results from ASF testing (pre and post-outbreak)
  • Compliance with Secure Pork Supply plans
  • Verification of criteria needed for permitting movements




How damaging would a foreign animal disease outbreak be to the U.S. pork industry?


An outbreak of a foreign animal disease, like ASF, would be a devastating blow for pork industry. The impact would be catastrophic on the entire supply chain — from grain farmers and pig farmers, to packers and processors — the industry would not recover quickly. Just as COVID-19 ravaged the pork industry, leading to billions of dollars in losses for America’s pig farmers, the threat of ASF or another foreign animal disease is far worse. If we learned anything from COVID-19, it’s that we can’t afford to be caught off guard again. According to a 2020 study completed by economists at Iowa State University, the economic impact of a hypothetical African swine fever (ASF) outbreak could:

  • Amount to $8 billion in lost revenue ($61.59 per head) if ASF is controlled and exports return within one year
  • Cost the pork industry more than $50 billion over 10 years
  • Mean a difference of $15 billion in losses for the industry in a scenario where ASF is controlled in two years, as opposed to $50 billion in losses if controlled in 10 years
  • Lead to the loss of 140,000 jobs in the U.S.
  • Cause hog prices to fall by 47% in the first year of the outbreak, with prices stabilizing to 1.8% lower
  • Reduce long-term pork production by almost 30% if ASF is not quickly contained




Who can use AgView?


As a no-fee product offered by the National Pork Board, AgView can be used by all pork producers and state veterinarians in the United States AgView is designed to help the pork industry be more prepared for a foreign animal disease, so for it to be most successful, adoption by as many producers and state veterinarians will be critical. All U.S. pork producers will benefit from integrating AgView into their farming operations. AgView is for all pork producers; it does not matter how large the farm is, how many pigs the farm has, the type of pig that is raised at the farm or the business goals of the operation.




What information does the AgView app need me to provide?


For the most part, producers have premises identification numbers and robust movement records that can facilitate rapid contact tracing should ASF occur here. In the event of an FAD outbreak, information that producers have put into the AgView application in peace time (which may be easily imported from many popular record-keeping systems) will help state veterinarians quickly react in the event of an FAD. Information that can be inputted into AgView includes:

  • Site information (premises identification numbers (PINs), type of farm, number of pigs)
  • Animal movements, both in-state and out-of-state
  • Lab results from participating labs




Will AgView be more effective if more producers participate?


Yes. AgView is most effective if all pork producers and state animal health officials adopt it and provide up-to-date site, animal movement and health data. Broad use of AgView is essential for the best protection of the pork industry from the negative impact of an FAD such as African swine fever. AgView can help state health officials contain a foreign animal disease faster and prove where a foreign animal disease is or isn’t in the U.S., allowing the pork industry access to export markets sooner. On the farm level, pork producers who have real-time data in the AgView system will make foreign animal disease investigations quicker and easier for state health officials to carry out contact tracing when investigating sites. By providing data that is accurate, real-time and standardized in AgView, state health officials may be able to investigate a possible foreign animal disease faster, allowing a pork producer to move pigs more quickly.




Who owns AgView and how is it funded?


AgView is supported by the National Pork Board and funded by the Pork Checkoff.